I modsætning til akryl- eller olie-malerier skal pastelmalerier håndteres mere forsigtigt. På trods af deres sarthed kan pastelmalerier, hvis de indrammes korrekt, bevare deres skønhed og strålende farver i århundreder uden at falme eller gulne. Men det er vigtigt at overlade indramningen til en professionel, med mindre du ved hvad du har med at gøre og er meget forsigtig, da det fine pigment ikke er bundet til papiret på samme måde som ved f.eks. olie- eller akrylmalerier. Det skal derfor ikke andet til end en finger det forkerte sted for at ødelægge maleriet. Jeg anvender normalt ikke fiksativ, da dette kan have en tendens til at ændre udseendet af maleriet på flere måder og til tider endda ødelægge dette. Da det sjældent yder en nævneværdig beskyttelse af maleriet alligevel, vil jeg ikke løbe risikoen, og anbefaler ligeledes at du og/eller din rammemand m/k undlader anvendelsen af fiksativ på dit pastelmaleri. Beskyttelse bag glas og ramme er tilstrækkeligt til at sikre det.
Skulle dette alligevel ske, skal jeg bede dig om at kontakte mig med det samme, så jeg kan forsøge at reparere skaden for dig. Du må dog være forberedt på selv at betale for forsendelse begge veje, samt en pris for udførelsen af arbejdet. Hvad det vil koste, kan jeg ikke svare på uden at kende skadens omfang, så kontakt mig hvis uheldet er ude, så vi sammen kan finde en løsning.
1. Hvis dit maleri blev leveret i et beskyttende plastik- eller papiromslag er det bedst at opbevare det i dette, indtil det er indrammet. Det tilrådes at give din rammemand m/k mulighed for selv at fjerne maleriet. Hvis du indrammer det selv, kan du fjerne maleriet ved forsigtigt at tage det ud af indpakningen og passe på ikke at gnide på den farvelagte overflade. Hvis det er leveret i en pose, kan det være lettest at klippe denne op inden du forsøger at fjerne den.
2. Det er vigtigt ikke at røre overfladen og holde den beskyttet under glas. Hvis din rammemand m/k foreslår at "fiksere" maleriet, anbefaler jeg et klart NEJ! Hvis du gør det alligevel, er det på eget ansvar, da jeg ikke kan garantere at jeg vil kunne reparere de skader der måtte opstå som følge af dette.
3. Pastelmalerier kan indrammes med eller uden en passepartout.
Med passepartout: passepartouten skaber en afstand imellem glasset og maleriet. Det tilrådes dog at bruge en "omvendt skråkant" til passepartouten, hvilket ikke er andet end at vende den om på den modsatte side. Hvis noget pastelstøv drysser af (dette er helt normalt i begrænset omfang), falder det bag passepartouten snarere end foran. En god rammemand m/k vil vide, hvad det betyder.
Uden passepartout: Med denne metode kan der anvendes "afstandsstykker" for at holde maleriet væk fra glasset. Igen vil en god rammemand m/k vide nøjagtigt, hvordan man gør dette.
4. Hæng ALDRIG et originalt kunstværk et sted, hvor det vil modtage stærkt lys eller direkte sollys eller er udsat for høj luftfugtighed eller regn.
5. Med korrekt pleje vil dit pastelmaleri kunne holde til at gå i arv og skabe glæde igennem mange generationer.
Jeg håber at du nyder dit nye maleri, og passer godt på det. Hvis du har andre spørgsmål om dit kunstværk, er du altid velkommen til at kontakte mig.
De bedste hilsener fra
Sigrid Hedegaard Laursen / Sigrids Kunstnerier
Sigrids.kunstnerier.webshop@gmail.com
www.sigrids-kunstnerier.dk